15 januari 2010

Det där med hälsan...

En stor anledning till att jag vill ha "pyssel" som mitt arbete, är att jag anser att alla behöver hitta ett sätt att vara kreativa på för att kunna må så bra som möjligt. Kreativ kan man vara inom många olika områden och alla behöver hitta de eller de saker som passar just dem.

Jag har ibland skämtsamt skrivit att jag tror att det är samma hjärnceller som har hand om pyssel och matlagning, vilket leder till att när jag har mina mest kreativa perioder i pysselrummet kan jag knappt hitta ett paket korv i kylskåpet. Än mindre komma på något GOTT att äta. (Nu skulle Fröken Löken protestera och säga att korv är ju gott! ;-))

Hur det än ligger till och hur man än skämtar om det så har pysslandet det senaste året medfört både vansinnigt tråkiga rutinmåltider och minimalt med motion. Och det mår jag inte bra av.


Så när jag halkade in på Katarina Woxneruds hemsida och blogg, så tänkte jag att "Hon kan det här. Hon kan hjälpa mig!" Jag prenumererade dessutom på tidningen MåBra för en massa år sen, och hon jobbade ju där redan då, så hon är liksom min definition av Hälsa & träning. Så jag skickade ett mail till henne innan jag hann börja fundera (läs tveka ;-)). :-) Och nu är vi igång och ska få ordning på mig. :-)

Egentligen kan jag en massa redan om mat och träning, så gör detta mest för att få en spark i ändan och göra det jag redan vet. Men att också få mer och bättre tips än dem jag kan leta upp själv. Sen känns det bra att slippa fastna i att man ska fundera på VAD av allt man läser i tidningar, på nätet och eventuellt i böcker som man ska gå efter. Nu gör jag som HON säger.

Jag ska också använda det jag lärt mig på kursen jag går (den om mål) och få till en bra målbild, för det saknar jag.

Så det jag ska börja med nu är:
  • fixa en målbild (största problemet ligger egentligen här, eftersom målbilden är en förutsättning för att kunna hålla fokus när motivationen brister)
  • börja med promenader igen
  • två träningspass i veckan
  • skära ner ytterligare på socker och vitt mjöl
  • in med mer grönsaker, bönor och grejer
  • frukt och russin när sötsuget sätter in och jag MÅSTE ha något (typ pms-dagar)

Jag har några vänner som är i samma sits, dock utan experthjälp ;-), så jag skriver om detta i hopp om att inspirera. :-) Det är klart att vi ska klara det här! Eller hur!! :-)

Inga kommentarer: