09 januari 2010

Att byta känsla

"Jag har visst bytt känsla! Hihi!"

Jag nattar just nu Fröken Löken. Det vill säga jag har läst för henne och sitter nu i allrummet bredvid hennes sovrum medan hon ska somna. Hon lyssnar på Bamse och jag tittar till henne då och då.

Fröken Löken är bra på många saker. Bland annat är hon bra på att låtsas-skratta och låtsas-gråta. Ibland bryr jag mig inte, utan låter henne hålla på. Men ibland blir jag så trött på det. Speciellt när hon liksom fastnar i gnäll och låtsas-gråt. Ofta kan hon då gå från gnällig till superglad på en sekund, för att sen liksom komma på sig igen och fortsätta med sin låtsas gråt.

Ikväll var en sån kväll när jag blev trött på det. För efter en bra nattning fick hon plötsligt för sig att hon saknade sin pappa något FRUKTANSVÄRT. (Och jag skriver "fick för sig" för det har liksom blivit en rutingrej att hon bara SKA göra så vid varje nattning. Suck!) Och så kom hela registret med låtsas-gråt och "jag kaaan inte sluuuuuta". Men då berättade jag en Hemlis för henne!! En Hemlis som jag sa att många vuxna inte kan. ;-)

Jag har förut berättat för henne att när jag ska sova brukar jag tänka på saker som gör mig glad och vi har vid nattningarna ibland försökt plocka fram hennes glada tankar. Nu utvecklade jag det lite genom att prata om hur det Känns Inuti. Alltså att de ledsna, arga och gnälliga sakerna gör ju att det inte känns alls bra inuti. Sen plockade vi fram lite glada tankar och jag gjorde henne uppmärksam på att det då kändes helt annorlunda i kroppen. Sen kom det ledsna tillbaka. Och vi fick ta fram det glada igen. Och när jag var på väg ut ur hennes rum ropade hon:

"Jag har visst bytt känsla! Hihi!"

Yes!! Hon har fattat det helt och hållet!!Jag har världens smartaste barn!! :-)

Det känns ju rätt pinsamt att erkänna att det bara var några år sen jag själv verkligen insåg att man själv kan välja sina känslor. Det finns ju alltid en postiv och en negativ tolkning av det som händer och det är ju så underbart att kunna välja den positiva! Man slipper den uschliga känslan man får av att vara missnöjd och gnällig. Och man får ju loss så mycket tid!! Tid som man kan använda till andra, mycket roligare saker. Det blir lättare att rycka på axlarna åt det som hänt och gå vidare.

Jag lyckas ju inte alltid och det är ju inte alltid lätt, men det är ju så förbaskat skönt att Veta att det man själv som bestämmer!! :-)

Nu sover Fröken Löken och jag ska smyga ner till Herr M. Det lät som om det var lite te på gång. Rött chaite skulle jag gissa. :-)

2 kommentarer:

K sa...

Underbart när det funkar! Skam den som ger sig! :)

Persilja sa...

HÄRLIGT!!!! Jag börjar också nu. Önskar jag börjat när de var 1 år. Men det är ALDRIG för sent att lära en hund sitta!!!!!!!!!!