03 december 2009

Tredje december

Det blir inte så mycket bloggande märker jag. Jag börjar komma lite tillrätta med mitt uppskjutande av saker, och har rätt fullt upp. Dessutom förde advent och december med sig ett LUGN och en vilja att få just en LUGN december. Så jag är rätt nöjd med att vara offline också och bara vara med familjen och lite mer här och nu än vad jag varit på sistone. Det känns bra. :-)

Min vardag färgas ju mycket av det som händer i övriga familjen och "här och nu" handlar just nu mycket om adventskalendrar, förstås. Fröken Löken har ett gäng (dock ingen med choklad i, så nämn helst inte chokladkalendrar om ni skulle prata med henne). Hon har även ett ljus som hon fått från mormor som är mycket viktigt. Och en legokalender. (Samt en Bamsekalender som den ömma modern har lagt på något smart ställe. Jättesmart!) Och så har vi en likadan tomte som förra året:


Och i år vill hon klistra skägg med MIG, inte med pappa!! :-D Jag ligger rätt bra till just nu, och jag passar på att njuta, för de perioderna brukar vara korta och få. ;-)

Hon har tv- och radiokalendrarna. Men hon ser inte vitsen med att FÖLJA julkalendern på tv eller radio. Vi försökte förklara hur programmen och kalendern hängde ihop och att man brukar öppna luckan efteråt. Puckon!, såg hon ut att tycka och sa "Jag behöver inte titta, jag har ju KALENDERN!!" När hon sen såg att de hade en likadan kalender i tv:n blev hon förvånad. Och ännu märkligare var det att det var SAMMA bild i deras kalender. Och det blev ju ytterligare ett argument för att det räcker med hennes kalender! :-D

Fröken Löken har också snöat in rätt rejält på Jesus. På dagis har de börjat berätta lite om VARFÖR man firar jul. Och hemma ska vi också läsa om Jesus. Men vi och dagis har en bit kvar:
"Finns det FULA sånger om Jesus??"
"Sen reste han. Till Tomten och judarna och så."
:-D

Något annat som hon också är rätt besatt av just nu är pärlplattor. De tillverkas i en rasande fart och jag måste ha strukit 20-30 på bara några dagar!! Den lilla skokartongen vi förvarar dem i är överfull nu.

En av de saker jag gör de här dagarna är att försöka få ihop folk till en pysselträff nästa torsdag. December är ju en svår månad eftersom många har så fulla almanackor, men det är ju också så trevligt att få träffa lite folk och att få ett avbrott i vardagen. Temat blir förstås julkort och julpyssel, men ambitionsnivån bestämmer man själv. Det är helt okej att "bara" skriva adresser och dricka glögg. :-) (Jag kan ju inte skrämma iväg de få jag fått ihop. ;-)) Hittills är vi fyra (fem med Fröken Löken), och jag ser verkligen fram emot träffen. :-) Det blir ju inte sämre av att jag ska klippa mig samma dag. Jag tror nästa torsdag blir en bra dag. :-D

Inga kommentarer: