07 december 2009

Jul i vårt hus - Julbak

Det finns två saker jag Måste göra om det ska kännas som jul - baka lussebullar och göra min egen pepparkaksdeg. Det är mina egna jultraditioner. "Man kan ju köpa färdiga!" har sambon försökt med, men nej, det kan jag faktiskt inte. ;-)


Förra veckan började med peppisbak på dagis. Sen ville sambon göra ett pepparkakshus efter vår sommarstugeritning! Till det använde vi faktiskt köpedeg. Huset är inte klart än, så jag får visa en bild på det klara huset sen. :-)


I lördags var det dags för lussebullebak.


Ens stor krans blev det också, fylld med smör, mandelmassa och russin. Den är ruskigt god!! :-)


Och igår var det dags för pepparkaksdegen. Visst funkar köpedeg också, men då missar man ju det härliga med alla dofter och hur kanelen, nejlikorna och ingefäran, som är så starka när man gör degen, sen tilllsammans blir pepparkakssmaken! Det är lika härligt och häftigt varje gång. :-)




Och den färdiga degen! :-)

Inga kommentarer: