27 november 2009

Ubuntu & Blythe

Jag gick lite i ide i några dagar. Det behövdes lite vila och lite snälla ord. Nu känns det bättre. :-) Men om någon annan funderar på att granska sina mål i livet och att göra förändringar, så skulle jag nog vilja säga "Ta det inte i ångestnovember. Ta en annan månad! Vilken som helst är nog bättre. Lita på mig!" ;-)

Nu har jag mer eller mindre blivit beordrad av sambon att sitta vid datorn. Och inte den bärbara som har Windows, utan den stationära som har Ubuntu istället. Han tycker jag måste lära mig det nya. Och det ska jag ju. Men det är lite som att sätta sig vid en dator första gången. Var är mina filer? Var är mina vanliga program? Nähä, de fanns inte? Vilka ska jag använda istället och hur funkar de? Var är mina fonter? Var är mina grejer till Photoshop? Vi har dessutom filerna på olika datorer och varken datorerna eller skrivarna verkar ha så stor lust att kommunicera med varandra - datorbaserat pyssel har varit näst intill omöjligt. Men nu har sambon fått det mesta att funka, och då sätts jag in för att få Ordning. Och jag börjar med det viktigaste först - se till att det blir ROSA och fint! ;-) Och vips var ju Ubuntu inte så tokigt! (Att man ska styras så mycket av färger!)

Nu väntar jättejobbet Sortera & Flytta Filer. Det är alla våra foton och alla mina bildfiler som ska flyttas till en extern hårddisk, så att jag kan komma åt filerna även om någon av datorerna skulle gå sönder igen. (Eller NÄR de går sönder igen...)

Igår fick jag Photoshop att funka ungefär som jag vill på bärbara datorn. (Snart ska jag nog få till det i "Stordatorn" också.) Och jag insåg igår när jag lekte i Photoshop hur mycket mitt pyssel är beroende av datorn. Mycket av kreativiteten kom tillbaka under den stunden. :-)

För snart två veckor sen föll jag för en typ av grupptryck. Jag köpte en Blythe-docka på Ebay!! Egentligen hade jag inte alls råd, så jag fick övertyga mig själv att det här var något som jag fick använda mina "om något skulle hända"-pengar till. Hm... ;-) Vad ska man säga... Det blev ett akut Blythe problem?? Heee...

Hur som helst så kom hon på bara en vecka eftersom hon bara behövde resa från England, från sin tidigare ägare. Tack vare den kortare resan blev även portokostanden lägre. Bra!!


Och jag är såååå nöjd!! :-D


Jag har även en liten dam som gärna skulle adoptera min docka om jag skulle tröttna. ;-)


Och det är så kul att dela dockintresset med Fröken Löken. Jag har tagit fram lite av mina gamla Barbiegrejer så att hon kan ha dem till sina dockor också. :-)


Och lite kläder hade jag också. Men det mesta var gammalt, fult och trasigt. Det var mycket av kategorin "mystiska kreationer" som jag gjorde när jag var liten också. :-D


Docka + Photoshop = Lycka! :-)

5 kommentarer:

Miss Cutiepie sa...

Åh vad roligt! Visste att du skulle falla för frestelsen förr eller senare, det är ju perfekt för dig! :)
Ska bli kul att se kommande kläder och accessoarer som jag räknar med att du kommer pyssla ihop nu när du fått en ny kompis :)
Kram!

Fröken Anki sa...

Fiiin!
Hihi, vad kul att vi båda fick en docka den här veckan. Fast min blor nog mest till att ha som prydnad. Din - den kommer förmodligen ge dig massor av inspiration till pyssel.

Retro Plants sa...

she is SO gorgeous Stina!
so happy to have sucked you into this world. . . it's lots of fun!

danielle thompson sa...

yay!! you got your blythe! have fun. :-)

Sanna sa...

Åhh va avis jag blir, önskar mig oxå en Blythe docka men kommer nog aldrig få en är jag rädd.. Hur mycket fick du ge för henne? Nyfiken i en strut! =)
Ha en fortsatt fin vecka gumman!
Kraaaaaam
Sanna