10 november 2009

Girlang till far

I söndags blev det ett litet pyssel.
  • Det var länge sen jag gjorde en girlang
  • Sambon har ett väldigt tråkigt kontor
  • Det var fars dag

Och lägger man ihop de omständigheterna så blir det en girlang till kontoret i fars dags-present! :-) Är det inte smart så säg! ;-)


Så här blev det. Väldigt enkelt, men fint. :-)

Jag använde:
vit cardstock (annat papper, tex mönstrat scrappapper går lika bra)
fotopaper (eller foton)
rödvitt snöre
lim
vit penna
nål
samt dator och skrivare

Och så här gjorde jag:

Jag började med papperet. Till det har jag använt Karlis mörka woograin papper:


Skriver man bara ut det som det är blir mönstret rätt stort. Jag ville ha det mindre, så jag fixade lite med de i Photoshop först. Jag förminskade det så att jag fick plats med det digitala papperet cirka sex gånger på ett A4. Sen skrev jag ut.


Då blir det så här. (Fast jag glömde fota, så det här är testutskriften på vanligt skrivar papper.) Skarven på mitten synsväldigt väl, men det gör inget.

Sen tog jag vår största pepparkaksform och ritade ut sex stora hjärtan. Givetvis behöver man inte använda en pepparkaksform, men det snurrar omkring en del jul i mitt huvud, så det var den jag kom att tänka på. :-)

Jag klippte ut dem, tog en nål och gjorde hål. För att lättare kunna trä igenom tråden tog jag lite lim på ena änden och formade en spets. (Hade jag använt en nål hade jag behövt större hål, och då skulle hjärtana troligen så sakteliga glidit mot mitten på snöret. Nu håller de sig på plats.)


Sen satte jag på mina foton, drog ett streck med min vita penna (som visade sig vara rätt dålig) runt bilderna som en tunn ram. Är man en scrappande person kan man förstås göra SÅÅ mycket mer. Men jag ville ha det rätt enkelt och så ville jag inte att girlangen skulle bli så tung, eftersom vi bara tejpar upp den. :-) 

Jag gillar verkigen hur det blev. Speciellt gillar jag att man med ytterligare dekorationer kan göra antingen så att det blir en julig girlang med pepparkakskänsla ELLER om man lägger till till exempel små löv och fåglar av filt så kan det bli en natur/skogsgirang. :-)

Oki, det blev en lång turorial till ett kort projekt. Säg till om ni vill att jag ska skriva en tutorial till något annat pyssel jag gjort! :-)

2 kommentarer:

Kawine sa...

this is so cute! what a good idea... :) love it!

Julia sa...

Det var fint! :) Ett lagomt stort pyssel :p