30 oktober 2009

Stövelincident & Panduro Creative Challenge - projekt 3,4 & 5

Ibland är man med om lite annorlunda saker. Idag skulle jag byta ett par stövlar. Väl i affären provade jag en annan storlek, som satt bättre, men när jag skulle ta av mig stöveln hade dragkedjan fastnat rejält. Jag drog. Sambon drog. En anställd i skoaffären drog. Hon tog fram en kniv för att försöka skära loss tyget som fastnat i dragkedjan. Funkade inte. Hon hämtade en sax för att försöka klippa loss runt. Funkade inte. Som tur var hade stöveln snörning, och vi kom på att det ju bara var att snöra upp stöveln. Jättebra idé, tills vi upptäckte att det inte gick att få loss foten ändå! Så då kom saxen fram igen och klippte loss mig. Och jag var så trött så jag tyckte det hela var oerhört komiskt. :-D

Ja, det var en liten inblick i min spännande vardag.

Jag har gjort klart och fotat några projekt för Pandurotävlingen. Först ett som jag varit tveksam till att ta med, eftersom jag tycker det blev lite för enkelt:


Det här halsbandet gjorde jag för en vecka sen och sen har det legat på mitt bord och jag har funderat på om det varit klart.  Jag använde scrappapper från tävlingsmaterialet, ett smycketskit jag köpt av en säljare på Etsy och jag färgade in kanterna på pappret med stämpelfärg från Panduro. Pysslet i sig är inte superenkelt, eller så är det bara mina dåliga limkunskaper som ställer till det. ;-) Jag tyckte nästan halsbandet blev lite tråkigt, det känns som om något fattas. Men Fröken Löken tyckte det det blev fint, så det får vara färdigt. :-)


Det här är dagens pyssel - en igelkottnåldynering! Den blev precis som jag ville, så den är jag supernöjd med! :-)


Till den har jag använt ringstommen från tävlingsmaterialet, brunt Tildatyg från Panduro, stämpeldyna från Panduro (till kinderna). Ögon och nos är målade med akrylfärger.


Vansinnigt söt, om ni frågar mig. ;-)


Och här är projektet som jag visade baksidan på igår. En kudde! Många har ju använt väggdekorationerna till att dekorera helt andra saker än just väggar, vilket jag tycker är kul och väldigt inspirerande. Själv är jag dock lite rebellisk och kommer att sätta väggdekorationerna på - VÄGGEN! ;-) Jag har tänkt köpa just den väggdekorationen LÄNGE, så det var så himla kul att den var med. :-) Och eftersom jag gillar den så mycket vill jag få in den MER i rummet. SÅ jag tänkte - kuddar! :-)

Och min ambition var verkligen att göra kuddAR - två sycken. Men det sket sig.


För att föra kudden tog jag helt enkelt och förstorade mönstret och sen kalkerade det. Det funkade bra eftersom mitt tyg var rätt tunt. Ett annat sätt är att använda ett fönster som "ljusbord". Och ytterligare ett annat sätt man kunde ha använt (och som jag använde till fågelns vinge), är att helt enkelt klippa ut mönstret och rita av mallen som blir.


Sen var det dag att måla. Och det var här någonstans som jag började inse att det inte skulle var möjligt att göra två kuddar på en dag. Faktum är att klippa till tyger, kopiera upp mönstret, rita av det och måla det röda tog en dag.


Här är allt målat. Jag använde Panduros textilfärger Palett. Det var första gången jag använde dem och det jag lärt mig om dem är att färgen ändras när den torkar. Och att den vita färgen som är avsedd för ljusa tyger, som jag köpte för att blanda till färgerna jag hade hemma, inte funkade så bra att blanda med, eftersom de färger jag hade hemma var för mörka tyger och alltså mycket tjockare och mer täckande. Den vita färgen märktes knappt, och det enda den egentligen gjorde var att tunna ut den andra färgen. Så använd samma sort! (Och då hade jag ändå velat och diskuterat i Pandurobutiken, men det blev ändå fel eftersom jag trodde att färgerna jag hade hemma var för ljusa tyger.) Ja, det blev en liten uppsats det här. ;-)


Färdig kudde i vardagsrummet. Framsidan är även dekorerad med vita virkade dukar, men de syns inte så så bra på bild. Jag tycker de blev väldigt lagom, då det såg lite tomt ut med bara det målade motivet. Och samtidigt tar inte de virkade dukarna uppmärksamheten från det målade. Perfekt! Innerkudden är 50x50 cm och från IKEA.

Kudden kommer troligen inte bo i vardagsrummet.


Eventuellt kan den hamna i allrummet på övervåningen.


Men mest troligt är att den, tillsammans med väggdekorationen och kudde nummer två som jag SKA sy senare, kommer att hamna i vårt sovrum. :-)

Ni får hojta till om ni vill att jag ska göra någon tutorial på de projekt jag har med i tävlingen. :-)

Nu önskar jag alla en trevlig helg, oavsett om man firar halloween eller den mer stillsamma allhelgona, eller båda. :-)

14 kommentarer:

Julia : sa...

Jättefin kudde! :) Jag tycker verkligen om motivet! :D

Jenny Bergvall sa...

Underbara saker du skapat!!!!!!!!!!! Helt fashinerad öve din idérikedom och kreativitet. KRAM

Jenny Bergvall sa...

Om du inte vinner så kommer jag att stämma Panduro för dålig smak ;)
Du kan vinna bara med en underbara igelkotten tycker jag!!!!!!!!!!

Maria sa...

Jättesnygga projekt! Jag håller tummarna för dig!!
Blev tyvärr inte så mycket med mina projekt. Har haft alldeles för mycket på att-göra-listan nu. :( Bättre lycka nästa gång, förhoppningsvis.

lycka till!!

Myownhome sa...

Åh vad mycket fint du har gjort! Dina bidrag till tävlingen ser alla så välgjorda och genomtänkta ut. :) Jag älskade din igelkottenåldyna. :) Den var såå söt och fiffig. :)

Ha det bra!

Sanna sa...

Herregud va duktig du är gumman! Kudden blev skitsnygg, halsbandet och igeljotten supergullig! =) Önskar att jag hade hälften utav din talang åtminstone!
Har du fått in pengarna från "mina tradera" auktioner ännu? Måste ju veta när jag skall skicka =)
Ha en fortsatt trevlig helg!
Kraaaaam
Sanna

Sanna sa...

Oj va kul! Då skall jag posta broscherna imorgon =)
Hoppas ni har en härlig helg ni med!
Kraaaaam
Sanna

Myownhome sa...

Hej!
Det går riktigt bra med julpysselideérna. :) Alla pyssel har jag inte gjort själv, utan det är många som kommer från ex. Martha Stewart. Men jag har faktikst typ 30 julpyssel inlägg som bara väntar på att få hamna på bloggen... :) Sen tänkte jag fylla på dem allt eftersom jag kommer på nya julgrejer, så ibland kommer det säkert bli fler än ett pysseltips per dag. :) Har samlat ideérna under hela året, julbesatt som jag är. :D

Ha en trevlig kväll och lycka till i Panduro tävlingen nu när det börjar dra ihop sig mot slutet. :)

Kram
//Johanna

Ellas Inspiration sa...

Åh så fint du har pysslat! Vilken underbar kudde!

Mvh

Karin

Myownhome sa...

Hej!

Oj, men jag har väl snott ideén helt omedvetet hoppas jag... Du har väl inte lagt upp någon liknande idé inför tävlingen som typ mitt undermedvetna har kommit ihåg och snott..? Hoppas inte! (I så fall kan jag ta bort den)

Annars har jag sett ganska många andra som gjort rätt lika saker så du kan ju alltid göra en lampskärm du också. :)

Får se nu om man hinner göra några fler pyssel eller om det får räcka som det är.. Har du några fler på gång? Själv har jag mest problem med att hinna fota sakerna jag gör medans det fortfarande är ljust ute...

Ha det toppen!
kram //Johanna

Myownhome sa...

Vad kul, håller hon också på med pyssel och sånt? Själv önskar jag nog att jag var ännu mer miljömedveten än det ibland kan låta som... Fast jag försöker i alla fall. :D

Haha, jaa... Julen är ju svår för man vill hinna med så mycket men samtidigt kunna ta det lugnt och ha det skönt.. En lite smått svår kombination kanske. :)
Men det var i alla fall en bra idé du hade om att göra en "juliglänk", det ska jag nog ägna mig åt inatt när jag är på jobbet. :) Tack för ideén!

Trevlig kväll och hoppas du får lite tid över att ligga och läsa en bra bok. :)

//Johanna

Pethra på Design och Inredningsbloggen sa...

Kudden blev jättefin, vad smart! Och halsbandet blev jag riktigt förälskad i, det är min favorit av Dina pyssel, jättesnyggt!

pysseliten sa...

Fattar inte hur du kan komma på allt pyssel kanon kul du delar med dig :) Det finns ju massor av kul att se

Articsisters sa...

Hej!

Jag är ute på inspirationsrunda. Har ”bakat med stämplar” och vill hitta något häftigt att sätta dem på. Så jag tittar runt i en massa bloggar.

Helt underbara saker man hittar i din blogg - blir alldeles till mig..ska återkomma..

Lisbet