09 september 2009

Tjuvlyssnar

Dottern har en kompis på besök. En kompis som är yngre och som dottern känner ett visst uppfostringsansvar inför. Hon pratar mycket lugnt och sakligt med honom. Inte alls som när hon är med bara oss här hemma. ;-)

"Ska vi inte vara ute? Det är ju så fint väder. Man får passa på."

"Lägg ner den. Man tittar med ögonen. Inte med händerna."

"Låt bli det där suddet, är du snäll."

"Ja, men lägg den inte på mitt arbetsbord, är du snäll. Ta med de här grejerna ut. Jag stannar här inne i mitt arbetsrum."

"Ja vet va vi ska göra. Ska vi leka barbapappabarn?" (kompisen) 
"Du menar MAMMApappabarn! Det heter mammapappabarn! Jag kan vara mamma och jag sitter i mitt arbetsrum."

Hahaha! Alltid lika roligt! Och så hör man att de visst KAN svara trevligt och VISST vet vilka regler som gäller här hemma och hur man ska vara mot varandra. Något som väldigt sällan märks i vanliga fall... ;-) 

Och jag älskar att han fått för sig att det heter barbapapabarn!! :-D

1 kommentar:

Persilja sa...

Så gulligt! Man hör verkligen den vuxne i det där. Jaså, det är så ni låter. :D
De kan verkligen vara små härmapor. När de vill. :D
barbapapabarn lät mycket roligare!!! :D