14 maj 2009

Pyssla med barn - Brodera

Det har blivit så att vi ofta tar med dotterns bästa kompis hem från dagis på torsdagar. Och förutom lek SKA det vara pyssel. Jag har märkt att det inte behöver vara mycket och inte avancerat, men det ska vara något som jag har hittat på och Förberett. Att bara plocka fram något medan de väntar, som färgläggarbilder, gills inte. ;-)

Eftersom dottern provat på att brodera tyckte de båda att det kunde passa bra för dagens pyssel. Sagt och gjort! Jag har några brodermönster från den pysslkurs jag gick tidigare i år, bland dem fick tjejerna välja någon bild de ville göra. 


Jag kalkerade bilderna de valt på vitt tyg med en vattenfast penna. Jag gjorde sedan prickar med en lila sypenna (vars bläck försvinner efter ett par dagar), så att det blir lättare för tjejerna att veta vart de ska sticka ner nålen. (På så sätt påminner det också om de sykort i papp de gjort tidigare.) De får välja färg, jag gör en knut och visar hur de ska göra. Och sen är det bara att sy! :-)


Dottern är inte klar med sin kamera, men ville också börja på något nytt idag.


Så här mycket orkade de idag. Här har de bara fyllt sträcken till hälften. Antingen brukar dottern vända och sy tillbaka med samma färg, eller vilja byta och sy "tillbaka" med en annan färg. Det blir lika snyggt båda två. :-)

Det är bra att rita upp prickar på en liten bit i taget. Det blir som små del mål som de kan känna sig färdiga med och nöjda. Det är också bra att ta en färg i taget. Då blir det lite nytt nästa gång man tar fram pysslet. Nästa gång vill tjejerna ha lila. :-)

1 kommentar:

Miss Wanderlust sa...

ohhhh my goodnes!! How cute is she!! So much talent already at an early age. I love your blog so much btw. Even thought I can't read it, I loooove the pictures!!