05 maj 2009

Mönster och secondhandshopping


När jag vaknade i morse kände jag att jag kommit ut ur den frustrerande "vet inte vad jag ska börja med"-perioden. När jag lämnat dottern på dagis gick jag hem och började rita på ett nytt dockmönster. Jag behöver ju ett Eget. Det är lätt att fastna i Black Apple-dockmönstret, även om jag vill att det ska bli annorlunda. Samtidigt är det svårt att göra större variationer; en docka har liksom ett huvud och en kropp med armar och ben. Hur likt är lagom likt och hur likt är för likt?

På eftermiddagen hämtades dottern av mormor, jag passade då på att åka till en secondhandaffär. Det gällde att passa på när jag var själv. Varken dottern eller sambon delar mitt intresse. Så jag gick strosade runt där länge. Jag var HELT i min egen värld.  :-)


Det blev lite gott och blandat idag. :-) Tygerna ska jag sy av. Halsbandet behåller jag som det är eller  använder pärlorna till något annat. Den gamla barnboken köpte jag bara för att den var så söt. :-)


Mer tyg och STORA garnnystan.


Fler broderiringar till min samling. Jag har nog rätt många nu. De är bra att ha. :-D 


Tre ramar. Den vänstra är i någon metall och det stod 55:- på den. Det tycke jag var väldigt mycket, så jag råkade tappa bort prislappen på väg till kassan. Väl där frågade jag vad den kostade. Kassadamen visste inte så hon frågade en annan, som sa 25:-. Det tyckte kassadamen lät för dyrt för en ram utan glas, men han sa att "jo, så kostar den". Jag sa inte så mycket, eftersom jag fick den 30:- billigare. :-)


Den ena ramen var en mindre variant av den jag fann bland grejerna på vinden. (Egentligen, varför åkte jag iväg och KÖPTE saker? Jag kunde ju kollat i kartongarna på vinden igen... Antar att sambon kommer att hålla med. Haha!)


Hittade små glasknappar också för 6:-. DET kändes som ett fynd, eftersom de tog 1:-/st för vanliga vita små skjortknappar. När jag skulle fota dem trodde emellertid vår katt att jag sträckte fram handen för att klappa henne. :-)


Så jag fick till slut lägga dem på golvet. :-) 

Sammantaget känns det som en lyckad jakt. :-)

Nu ska jag få lite gjort innan Liten kommer hem efter sitt äventyr med mormor, då de bland annat skulle ut i en hästhage och hämta hästbajs. Hade hon varit i kissochbajs-åldern hade det förmodligen varit typ himmelriket, nu var det bara TOKIGT! :-D

1 kommentar:

The 80's Me - Miss CutiePie sa...

Åh vad kul att gå på fynd jakt! Älskar det rosa tyget och ramarna!
Underbar ide det där om flickr gruppen, ska jag absolut kolla upp!

Vet precis vad du menar, jag är likadan, listan är låååång men tiden kort :P

Ja visst har jag det!: granberglinda@gmail.com