10 maj 2009

Frukosten är räddad

Brödet i frysen börjar ta slut. Dessvärre hade min ork också gjort det när kvällen kom och det var dags att baka. Efter ett halvstressat bläddrande i Ica Förlagets "Rutiga bakboken", vilken jag använder mest just nu, kom jag fram till att Scones var en lagom ansträngning. 


Klägg! I boken läser jag. "Dela degen i fyra delar. Klappa ut varje del till en rund rätt tjock kaka, ca 15 cm i diameter..." Allvarliget talat, har de provbakat receptet? Det är kleeeetigt!

Ser en ruta nedanför med en pedagogisk genomgång - med bilder - av hur man ska gå till väga när man bakar scones och läser i punkt 3 "Klicka ut den lösa degen direkt på en smord plåt och forma runda kakor." Oki. De HAR provbakat. Och min kladdiga klump är precis som den ska vara. :-)


Och det gick faktiskt alldeles utmärkt att få fason på degen. :-) Frukosten är räddad! Puh!

Men imorgon ska jag baka Riktigt Bröd. 

PS. Ni märker väl att jag fortfarande bakar! Inget köpebröd har föjt med hem sen korvbrödet, vilket förresten möglade. DS.

3 kommentarer:

Eva sa...

Visst går det ganska smidigt när man väl börjat baka? Och scones är ofta räddaren i nöden här med. Fast om döttrarna fick bestämma skulle scones vara regel och annat bröd undantag ;o)

Beas barnslikheter sa...

Vad roligt att se dig på min sida. Jag har suttit i en halvtimma och läst din blogg och jag blir så förvånad och GLAD att se att någon gillar Black Apple...ingen jag vet har tidigare ens hört talas om henne och så ser jag att du SKAPAR hennes dockor. Så kul att se!

Dessutom finner jag mycket inspiration i det du gör med din dotter. Jag gillar det dina listor och dina "göra bilder".

Toppen att jag "fann dig"

Förresten tror jag att du verkligen skulle tycka om min favoritbloggerska "Simple Sparrow". Läs hennes blogg från början så förstår du nog vad jag menar. :-)

Perislja/fyrabarnsmamman.bloggagratis.se sa...

Jag MÅSTE komma igång med bakandet!!! ar tänkt att det är något jag vill sluta släpa hem, dessa meningslösa bröd med en massa konserveringsmedel. Men jag har inte nått fram ännu. Fick en kick av dig nu. ska försök afå rutin på det där!!! Fast det går så mycket bröd hos oss!
Älskar din rödaktiga mosaik!!!