27 maj 2009

Dessertost med örter


Både mamma och mormor gjorde sådan här ost när jag var liten. Jag har också själv gjort när jag var yngre. Den här gången utgick jag från Anna Bergenströms Annas mat, men följde inte receptet slaviskt. Jag råkade till och med börja utifrån ett recept och avsluta utifrån ett annat. Så kan det gå. :-) Men gott blev det i alla fall. 

För att inte göra det alltför krångligt skriver jag upp ETT av recepten. ;-)

Ingredienser
1 liter filmjölk (lättfil blir inte lika bra)
1-3 dl gräddfil

1 tsk salt
1/2 tsk mald svartpeppar
1 pressad vitlöksklyfta
ca 1 dl finhackad dill eller persilja
ev 2 msk hackade blad av färsk timjan eller oregano eller mejram
(endast 1 msk om man tar torkade kryddor)

Gör så här
Ljumma filmjölken och gräddfilen till knappt 50 grader.

Rör om - massan ska bli en aning "flocking". Häll då upp den i kaffefilter och låt den självrinna några timmar i rumsvärme.
Blanda sedan ostmassan med valda kryddor.
Klart :-)

Det blir ganska mycket ost, så man kan ju minska receptet och göra halv sats eller mindre. Själv började jag med att hälla upp i ett kaffefilter, men det var så mycket att jag tillslut letade fram två silar och balanserade kaffefilter i dessa också. :-)

Gör man i ordning filen och gräddfilen på kvällen, kan det sen stå och självrinna under natten.
Lycka till! 

Det skullev ara kul att göra om någon provar att göra egen ost, eller om någon har gjort och har tips på någon annan kryddning.

Till något helt annat:


Namnlapparna jag gjorde till fikat syntes så dåligt på de andra bilderna. De kommer från det här kitet. Jag skrev ut fyra per sida på vanligt papper och klippte sedan till dem och skrev på dem. Superenkelt! :-)

2 kommentarer:

maljas sa...

Vad kul att hitta ost recept...gjorde denna ost också i massor. Fast nu är det ett tag sen. Den är så bra för man kan i princip lägga i vad som helst som krydda. Kul att bjuda på hemmagjorda ostar i olika smaker :)

The 80's Me - Miss CutiePie sa...

Åh vad inspirerande! Jag blir super sugen på att testa! Tack för receptet! :) Himla bra ide att använda ramarna till "buffe mat" tror det blir något sådant när vi ska ha dop för sonen. Det drar ihop sig, knappt 3 veckor kvar!