04 maj 2009

Baka baka liten kaka

Jag är i en lätt frustrerande pysselpausperiod. Jag har en massa idéer, men ingen som jag känner "ja, DET vill jag göra nu!" och eftersom jag inte vill dra igång någonting halvhjärtat, blir det istället ingenting. Bara en massa hattande fram och tillbaka. Jag hoppas jag kommer ur det snart.

Under tiden fortsätter jag att baka. Trots rubriken blir det inte några kakor, utan matbröd. Och jag har inte tröttnat än!! Kors i taket! ;-) Men vi får väl se, mina perioder brukar hålla i sig i ungefär tre veckor. Sen dyker det upp något annat, som är superintressant och "meningen med livet". ;-)

Bakningsprojektet som sådant passar mig annars ypperligt, eftersom man kan göra samma sak gång på gång, det vill säga just Baka, men genom att hitta nya recept ändå variera det så att det inte blir tråkigt och enformigt. Som att skriva uppsatser; man har formen för det och ändrar sen innehållet. Ha, det blev en bättre liknelse än jag trodde. I alla fall om man bakar formbröd. ;-) Haha!


Låt mig presentera min assistent Assistenten. Utan den hade bakprojektet aldrig påbörjats, eftersom mina armar inte gillar att röra ihop stora tunga degar. Assistenten var min farmors, för ca 100 år sedan. Den har stått trasig i olika skåp i en herrans massa år, men för en tid sen lämnade vi in den på lagning. Tanten kände inte ens igen märket, men hon kunde fixa den. :-)


Under tiden som jag bakade idag, målade dottern i köket. Jag fick springa lite som en jojo, och det kan ha kommit lite färg i degen, men på det stora hela funkade det bra. :-) 

Förr målade dottern mest på allt annat utom papperet: händerna, penslarna, färgburkarna och så vidare. Det är mycket bättre nu, men plötsligt dök hon ner på golvet och började måla sin stol rosa. Haha!


En annan favoritsysselsättning dottern har är att plocka blommor. Dessa plockade hon efter att vi kommit hem från dagis. :-) Den lilla gräddkannan till höger kommer från min mormor.


Mer gamla saker från farmor och farfar. Hittade denna i en kartong här hemma och tog ner den och tvättade av den. Nu har vi bytt ut potatisarna (var ju tvungen att testa den och med något på en gång och då låg potatisarna närmast) mot frukt. Så detta är vårt nya fruktfat. Fiiint! :-)


Jamen, hur blev det med brödet nu då? Det blev gott! Får se om dottern vågar äta det imorgon. Bröd med russin i har inte varit hennes favorit förut och jag vågar väl inte hoppas för mycket. :-)

Inga kommentarer: