14 april 2009

Lingonbröd och ekologisk utmaning


Idag efter dagis bakade vi lingonbröd. Receptet kommer från min vän Eva.

Vi har blivit utmanade av Eva att leva ekologiskt i en månad. Det går pinsamt dåligt. I alla fall om vi skulle lägga oss på Evas nivå. Hon är så ekologisk så jag blir mörkrädd. ;-) Men nu försöker jag komma ihåg att vi inte ska göra detta på Evas sätt, utan på vårt. Eva har även lovat mig att hålla oss i handen när vi traskar omkring i vårt ekologiska mörker. ;-)

På VÅR nivå handlar det den här månaden om att ta SMÅ steg. Vi har börjat kolla vilka ekologiska varor som finns i närbutiken (kort lista: mjölk), bestämt att börja med frukt och grönt (uppenbarligen inte från närbutiken) och att börja baka vårt bröd själva. Sedan innan är vi intresserade av att komma på sätt göra egna halvfabrikat. Jag gillar ju att göra saker Från Grunden. (Vill man bli utbränd är just det ett toppentips! Undvik alla genvägar. ;-) )

Ja, det är så långt vi hunnit med den här utmaningen. Till vårt försvar måste jag ju också lägga till att vi faktiskt varit bortresta också. Så det så! ;-)

Inga kommentarer: