31 mars 2009

Gamla målningar

I helgen plockade vi fram en massa kartonger från vår lilla vind, för att rensa och strukturera om. "Oj, vad mycket saker!" kände jag först. "Oj, vad mycket minnen!" kände jag sen. På gott och ont. Jag hittade några saker och bilder som är kvar sen jag var liten. Sådana som var Speciella då. Skatter! Och det känns i magen när jag tittar på dem nu. Och de väcker verkligen ALLA sorters känslor.

Jag hittade även gamla målningar som jag gjort. Det var så länge sen jag målade. Målningarna är10 år och äldre. Sen på kvällen kollade jag lite bloggar, och hittade det här inlägget av Ashley. Ett sånt sammanträffande! :-)

Här är några av målningarna jag hittade:


Finn felet! Svar: tallar växer sällan på gräs. ;-)


Min (vår) katt när hon var liten. :-)


Blått var min favoritfärg förut. Nu gillar jag inte alls blått. Så det kan bli.


Gjord efter en bild min pappa klippt ut någonstans. Han använde den till en tavla och jag tyckte att det var kul att använda samma bild. Det här var egentligen bara en skiss, men jag blev nöjd och lät den vara färdig så. :-)


Tulpaner i vas. Min allra första oljemålning! :-) Jag var sex år tror jag. Mamma var bortrest och jag skulle måla en tavla till henne med pappas hjälp. Jag minns att jag tyckte att en del av hans instruktioner var tråkiga, som att alla penseldrag på det vita skulle vara åt samma håll. Jag förstod inte heller vitsen med att måla tulpanerna i TVÅ färger. Jag såg inte skiftningarna på blombladenpå samma sätt, men jag lydde, och tyckte att jag målade väldigt konstiga tulpaner. :-D


Blyertsteckning. Hittade en bild i en bok som jag gillade och ritade av den.


En ganska dålig närbild. 

Jag fotade inte de målningar jag gjorde på oljemålningskursen på fritids. De var mer som vanliga teckningar, fast större och i olja. Jag tyckte så redan när jag gjorde dem. Fast de är rätt kul ändå. :-)

Här hemma har dottern blivit sämre. :-( Fortfarande hosta och så har vi lagt till feber och ont i halsen så att hon knappt kan svälja. Stackars liten!! Så vi har fortsatt med filmerna. Det har varit både Pippi och Robin Hood idag. Och det måste vara filmerna i kombination med febern som ledde till följande: "Mamma, när du är fattig kan jag ta mina sista pengar och så kan vi åka till en affär och så får du köpa något som du vill ha. Eller låna." Hon är inte fullt så givmild som hon vill framställa sig. ;-)

1 kommentar:

ashleyrwatts sa...

Are these the paintings you had mentioned? Good gosh these are lovely!! lol

I wish I could paint like that...did you take art classes or did you teach yourself? :)