25 februari 2009

RVA Projekt 3

Tredje projektet, "Felt tipi village",  gjorde jag under första magsjukeperioden här hemma (sjukt men inte kräksigt). Vi skulle göra små indiantält i filttyg. Eftersom dottern var hemma, var det lika bra att köra indiantema på hennes pyssel med. Vi började genom att kolla i bilderböcker om Peter Pan och Lilla Hiawata, för att se hur indianernas tält ser ut. Sen hjälpte jag dottern att göra två olika tält i papper.


Det första gjorde vi av lite hårdare papper och dottern sydde med Guldtråd. Fint ska det vara!

Det andra ritade jag upp på ett vanligt ritpapper. Jag ritade mönster och blommor och dottern färglade sedan.


Tada! Och när leken kunde börja, kunde även jag börja med Mina indiantält. Smart va!? ;-)


Och så här blev de. Jag var helt inställd på att göra dem i cerise, gult och limegrönt på mörkbrun bas. Men så blev det inte, uppenbarligen. Efter att ha jobbat med dem bra länge, kollade jag plötsligt på mina kläder och upptäckte att jag hade gröna strumpor, brun kjol och rosa huvtröja. Så kan det gå!


Och från andra sidan. Blommor där med. Björnen har nog blivit skrämd av indianerna och sprungit till skogs.  ("En å två å tre indianer..." Hur kan man låta bli att ta med björnen när den fanns här hemma. ;-) )

Inga kommentarer: